Hoe ben ik een P.A. geworden?
Van eind augustus 2018 t/m begin februari 2019 heb ik mijn bpv-stage gelopen bij De Onderwijsspecialisten, ik heb geholpen bij de multimedialessen op Het Prisma in Arnhem en hielp ook de leerlingen die op het iXperium kwamen, wat is opgezet door de HAN Arnhem. Daar kwamen de leerlingen om bijvoorbeeld te leren ontwerpen maken voor een 3D printer in Tinkercad, om te oefenen met de drones, bezig zijn in de muziekstudio of filmpjes en opdrachten maken op de iPads. Zelf ben ik een Media P.A., dat betekent dat ik evenementen kan organiseren en daar ook een foto en videoverslag van kan doen. Als voorbeeld heb ik op 3 juni 2019 meegeholpen namens De Onderwijsspecialisten aan het organiseren van de Drone Cup Special in Tilburg. Hier mocht ik samen met een paar anderen de leerlingen helpen en begeleiden die met de drones vlogen en deed ik tegelijkertijd ook (live) verslag van de wedstrijden op foto en video. In 2020 ga ik mijn eindstage ook bij De Onderwijsspecialisten lopen, waarschijnlijk dan weer op het iXperuim waar ik mee mag helpen met evenementen organiseren en ook de leerlingen voorbereiden op de Drone Cup Special die dan (hopelijk) weer in juni van dat jaar wordt gehouden! |
Hoe vind ik het om een P.A. te zijn?
Zelf vind ik het erg speciaal om een P.A. te zijn, omdat het ten eerste een titel is die je niet zomaar verdient, je moet er namelijk wel wat voor doen en er de vaardigheden voor hebben. Omdat ik zelf ook autisme heb vind ik het Media P.A. zijn een belangrijke titel, die mij ook zelfvertrouwen geeft en voor mij ook zegt “hey, kijk eens wat voor een titel je hebt. Je kan iets!”. Ik vind persoonlijk dat het Ik ben P.A. programma niet alleen gericht zou moeten zijn op het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs, maar het ook gewoon op een “normale” middelbare school moet kunnen worden gegeven. Ook vind ik dat de titel Ik ben P.A. nog te onbekend is bij mensen, en dan niet alleen in het onderwijs, maar ik verwacht dat over 5 jaar het een titel is die bij meer scholen bekend zijn. In mijn opinie vind ik dat het onderwijs moet veranderen, door niet alleen maar te kijken naar wat een leerling allemaal kan door toetsen en overhoringen af te geven, maar ook eens gewoon naar zijn/haar kwaliteiten te kijken. Blinkt een leerling heel goed uit in sport en wil de leerling daar ook iets mee doen later, of is die ene ‘doorsnee leerling op het vmbo’ heel goed in vaardigheden van de horeca, dan is het zonde om daar niks mee te doen. In zulke gevallen, en er zijn nog honderden andere voorbeelden te noemen, is het Ik ben P.A. programma een hele mooie aanvulling op het ontdekken van de vaardigheden van de leerling en die groeit daardoor dan ook in zijn/haar eigen ontwikkeling! Echter vind ik wel dat er geen wildgroei aan P.A.’s moet ontstaan, zodat het nog wel een titel blijft die een leerling echt kan en (zelfs) móet verdienen. Zo blijft de titel ook nog eens speciaal en wordt deze niet zomaar toegewezen aan een leerling die “toevallig best goed is in dingen met media, dus ook dat certificaat voor een Media P.A. krijgt”. Stef Everts, 4 juni 2019. |